poniedziałek, 3 kwietnia 2017

Informacje na opakowaniach kosmetyku

Na opakowaniach kosmetyków znajduje się dużo różnych informacji i zapewnień. Wszelkie oznaczenia powinny być czytelne i wyraźne oraz umieszczone metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczeń z opakowania. Jeżeli napisy się zmazują, etykiety przemakają itp., to można po tych cechach wnioskować o jakości produktu. Oznakowania powinny być czytelne przez cały domniemany okres użytkowania. Opakowania można podzielić na bezpośrednie - mające kontakt z preparatem oraz pośrednie (=wtórne), np. kartoniki.

Jakie są podstawowe elementy, które muszą znaleźć się na każdym produkcie?




1. Skład INCI, który pozwala zidentyfikować, co zawiera dany produkt. 

2. Nazwa handlowa.

3. Imię, nazwisko i adres producenta lub osoby, która w razie zaistnienia jakichkolwiek działań niepożądanych jest odpowiedzialna za dany produkt.

4. Nazwa państwa, jeśli produkt pochodzi spoza Polski lub UE.

5. Numer partii lub dane umożliwiające identyfikację szarży danego produktu, w przypadku kontroli lub zgłoszenia działań niepożądanych.

6. Funkcja kosmetyku, jeśli jednoznacznie nie wynika ona z jego prezentacji. Warto tutaj wspomnieć, że niedozwolone jest produkowanie preparatów przypominających żywność.

7. Nominalna ilość w momencie pakowania podana w mililitrach lub gramach. Często obok ilości pojawia się symbol "e" umieszczany dobrowolnie. Informuje on o tym, że producent skorzystał ze standaryzowanego systemu kontroli wagi lub objętości. 


8. Termin ważności, czyli szacowana data lub okres w jakim kosmetyk można bezpiecznie stosować. Jeśli kosmetyk jest użytkowany po podanym terminie - producent nie jest odpowiedzialny za ewentualne skutki niepożądane. Opcjonalnie można też podać datę produkcji kosmetyku. Często producenci zamieszczają również znaczek klepsydry bądź PAO (ang. Period After Opening) w postaci otwartego słoiczka i liczby miesięcy. Termin PAO nie jest obowiązkowy, ale musi być zbieżny z datą ważności. Decyzję o zamieszczaniu na opakowaniu PAO podejmuje producent. 

Można także spotkać się ze zwrotami typu "najlepiej zużyć przed...".

PAO
9. Oznakowanie produktów łatwopalnych - dotyczy dezodorantów.

Oznakowania opcjonalne:

1. Symbol odzysku opakowania.
2. PAO.
3. Data produkcji.
4. Rodzaj materiału opakowania.

Dodatkowo: 

Gdy opakowanie kosmetyku jest zbyt małe, by zawrzeć wszystkie niezbędne informacje, powinien być umieszczony znaczek "ręki na książce" i informacja, gdzie można zasięgnąć wiedzy nt. preparatu. 



Zwalcza się praktyki producentów związane z umieszczaniem na opakowaniu informacji mylących konsumenta. Do takich informacji należą zwroty "Nie zawiera (nazwa składnika, np. parabenów)" - tworzy to sztuczny, czarny PR pozostałym produktom; "Przebadany dermatologicznie" - aby kosmetyk został dopuszczony do obrotu, musi być przebadany dermatologicznie, jest to jeden z wymogów bezpieczeństwa; "Nietestowany na zwierzętach" (+symbole królika itp.) - w Europie prawnie zakazane jest testowanie kosmetyków (i ich surowców) na zwierzętach. 

Na koniec wspomnę jeszcze, że wszelkie informacje podawane na opakowaniu muszą być w języku kraju, w którym produkt jest sprzedawany.